Sylvain Levy oraz Pierre Chabrier – autorzy popularnego francuskiego kanału motoryzacyjnego Vilebrequin – postanowili zrealizować nietypowy projekt: osiągnięcie mocy ponad 1000 KM w Fiacie Multipla. Jako baza posłużył egzemplarz JTD z 2003 roku, mający na liczniku ponad 300 tys. km. Samochód, nabyty w 2018 r. do celów testowych, był wcześniej lekko zmodyfikowany wizualnie i pod względem elektroniki. Zyskał też humorystyczną nazwę MultiplAMG – odniesienie do marki Mercedes-AMG.
Finansowanie: rekordowy crowdfunding
Projekt powstał na bazie koncepcji Robina Dourfera, a środki zebrano przez platformę KissKissBankBank:
- W ciągu pierwszej doby zebrano 300 000 euro – najszybsza taka zbiórka w Europie,
- Finalna suma wyniosła 1 026 000 euro, choć początkowy cel ustalono na 50 000 euro (kwotę tę wpłacili sami pomysłodawcy).
- Pieniądze przeznaczono na zakup samochodu-dawcy – Chevroleta Corvette C7 Z06 z USA (egzemplarz uszkodzony, przeznaczony do kasacji) i jego techniczne dostosowanie do nadwozia Multipli.
Budowa pojazdu: najważniejsze etapy i partnerzy
- Prace techniczne przeprowadzono w warsztacie W-Autosport w Magny-Cours, znanym z ekstremalnych modyfikacji,
- Za projekt nadwozia odpowiadał japoński designer Kei Miura, specjalista od tzw. widebody kitów,
- W lipcu 2022 roku ogłoszono współpracę z Michelin, co zaowocowało rebrandingiem auta na 1000tipla by Michelin. Nowa wersja w czerwono-białym malowaniu wywołała niezadowolenie fanów, więc w październiku powrócono do czarno-pomarańczowej stylistyki.
Premiera i parametry techniczne
- Publiczny debiut miał miejsce podczas Paris Motor Show w październiku 2022 r.,
- W lutym 2023 auto osiągnęło na hamowni moc 1294 KM i moment obrotowy 1581 Nm,
- 7 czerwca 2023 na prostym odcinku Mulsanne (tor Le Mans) ustanowiono prędkość maksymalną – 292,6 km/h.
Spór o własność po rozpadzie duetu Vilebrequin (2023–2024)
W grudniu 2023 roku ogłoszono zakończenie współpracy, a samochód miał trafić do muzeum Espace Automobiles Matra. Jednak 16 sierpnia 2024 Sylvain Levy opublikował nagranie z jazdy Multipli po torze Magny-Cours – w białym, niedokończonym lakierze. Następnego dnia Pierre Chabrier poinformował:
- Levy kupił samochód za 132 000 euro, nie konsultując tego z nim,
- Chabrier zamierzał ustawić pojazd jako eksponat w swoim lokalu Racebox,
- Levy tłumaczył, że jako współzarządzający firmą miał prawo do zakupu – według niezależnej wyceny cena odpowiadała wartości rynkowej.
0 Komentarze